Димохід ДЛЯ КОТЛА – ЯКИМ ВІН МАЄ БУТИ?

Димохід ДЛЯ КОТЛА – ЯКИМ ВІН МАЄ БУТИ?

Димохід є важливим елементом опалювальної системи. Крім надійної роботи котельного обладнання, грамотно підібрана димохідна система забезпечує безпеку людей і збереження будівель та споруд.

// ПРОБЛЕМИ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ димоходу ІЗ СТАЛІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

Димар з нержавіючої сталі є важливим елементом опалювальної системи. Грамотно підібрана димохідна система, крім надійної роботи котельного обладнання, забезпечує безпеку людей і збереження будівель та споруд. Тому, димохід для будь-якого теплогенератора, побутового або ж промислового призначення, повинен володіти такими найважливішими якостями, як висока газощільність, стійкість до корозії, а також статична міцність.

Давайте розглянемо, з якими проблемами і небезпеками можна зіткнутися при експлуатації димаря, і як відповідальні виробники знаходять вирішення цих проблем.

ПРОБЛЕМА №1: чадний газ

При згорянні вуглеводневого палива типу природного газу, дизельного палива, мазуту утворюється двоокис вуглецю (вуглекислий газ CO2) і моно оксид вуглецю («чадний» газ CO). Крім того, різні хімічні елементи і сполуки присутні в паливі у вигляді домішок. При згорянні такі елементи, як сірка (S), азот (N), фосфор (P) та інші, утворюють оксиди і присутні у вихлопних газах у вигляді небезпечних для здоров’я людини сполук.

ВИРІШЕННЯ

Саме тому так важлива газощільність димохідної системи. Газощільністю називають здатність димоходу зберігати герметичність в місцях сполучення елементів і зварних швах в режимі природної тяги і при надмірному тиску димових газів. Газощільність конструкції димоходу досягається виробниками шляхом розробки спеціального вузла сполучення елементів, точністю виконання всіх деталей, а також використанням у виробництві сучасного високотехнологічного обладнання з обробки та зварюванні сталі.

ПРОБЛЕМА №2: КОНДЕНСАТ

При горінні вуглеводневого палива, крім суміші димових газів, що складається з оксидів різних елементів, утворюється оксид водню H2O – кажучи простіше, вода. При високій температурі вона знаходиться в стані пара, але може конденсуватися на внутрішніх стінках труби при зниженні температури до «точки роси» (близько 60
° С). У холодну пору року ця температурна відмітка може бути досягнута дуже швидко, і велика кількість конденсату буде стікати вниз по внутрішніх стінках димаря.

ВИРІШЕННЯ

Для запобігання негативним наслідкам від накопиченої в димоході рідини відповідальні виробники димохідних систем передбачають елементи збору та відведення конденсату. Рекомендовано утепляти збірник конденсату, щоб конденсат не замерзав при негативних температурах повітря і утворений лід не руйнував димохід.

ПРОБЛЕМА №3: Корозія

Треба сказати, що наявність конденсату всередині димоходу не викликало б таких занепокоєнь у виробників сталевих димарів, якби не додатковий ризик виникнення корозії труб. В основі цієї проблеми лежать складні хімічні процеси.

Сама по собі чиста вода не може заподіяти ніякої шкоди нержавіючій сталі, так як оксид хрому на поверхні металу надійно захищає його від корозії. Плівка оксиду хрому товщиною в кілька атомних шарів утворюється в повітряному середовищі і швидко відновлюється при механічному пошкодженні. Товщина оксидної плівки і швидкість її відновлення залежать від процентного вмісту Cr в обсязі металу. Мінімальний вміст хрому в сталі, при якому цей сплав набуває «нержавіючі» властивості, – це 12%. Середній показник процентного вмісту хрому в нержавіючої сталі для виробництва димоходів – це 17-20%. Причина небезпеки руйнування димоходу внаслідок корозії матеріалу полягає в наступному. Конденсація пара яка утворюється всередині димоходу з води призводить до розчинення в ній оксидів елементів, присутніх в паливі і в повітрі. Зокрема, практично в будь-якому вигляді палива присутня сірка. Окислюючись в камері згоряння котла до оксидів Сірки і розчиняючись потім в конденсаті, Сірка перетворюється в сірчану або сірчисті кислоти – одні з найнебезпечніших кислот для металу. За таким же принципом всередині димоходу можуть утворюватися азотна, фосфорна, вугільна і інші сильні і слабкі кислоти.

ВИРІШЕННЯ

Для протидії агресивному «коктейлю» необхідно, щоб стінки всередині димоходу відповідали найвищим вимогам по кислотостійкості. Для визначення стійкості до агресивних середовищ за європейськими нормами, кожен димар проходить тестування в лабораторіях. Після дослідження на предмет стійкості до кислот, які можуть утворюватися в димоході з тим чи іншим видом палива, кожній димохідній системі присвоюється категорія корозійної стійкості V1, V2 або найвищий рівень V3.

Категоріям типу V2 і V3 відповідають димохідні системи, виконані з таких марок стали, як AISI 316L і AISI 316Ti. А значить, димохідні системи, в яких всі елементи які (безпосередньо контактують з димовими газами) виконані із зазначених марок сталі, можуть підключатися до приладів, що працюють на будь-якому виді вуглеводного палива.

Найагресивніший конденсат виходить при згорянні рідких видів палива: дизеля, мазуту, відпрацьованого машинного масла і іншого. Для цих випадків великий ризик корозії, а отже, – витоку шкідливих для здоров’я газів і руйнуючого конденсату. Зазначені марки сталі 316 серії служать гарантом безпечної і довговічної експлуатації димаря.

Ми торкнулися важливих проблем, з якими можна зіткнутися при експлуатації димаря, підключеного до опалювального котла і визначили, якими властивостями повинен володіти димохід, щоб цих проблем уникнути. Йшлося про ті процеси, які відбуваються всередині димової труби, тепер же давайте розглянемо головні якості, якими повинна володіти зовнішня конструкція димохідної системи.

СТАТИЧНА МІЦНІСТЬ

Статична міцність димохідної системи – важлива складова для безпечної експлуатації димаря. Міцність конструкції димаря багато в чому залежить від міцності зовнішньої оболонки «сендвіч» -системи. Це силова конструкція системи, що зберігає її цілісність і захищає теплоізоляцію і внутрішню трубу від механічних впливів. Зовнішня оболонка протистоїть вітровим навантаженням, атмосферних опадів у вигляді граду, снігу або дощу. Необхідну для цього міцність зовнішній контур набуває за рахунок механічних властивостей сталі і товщини сталевого листа, з якого вона виготовлена. Крім того, «правильні» димохідні системи мають необхідною кількістю силових ребер жорсткості в місцях стикування елементів.

При складанні специфікації для димоходу в неї повинні бути включені опорні елементи і стінові хомути. Кількість таких елементів розраховується за монтажними схемами і діаграмами від виробника димохідної системи.

СТІЙКІСТЬ До КОРОЗІЇ

Не можна забувати і про корозійну стійкость зовнішньої оболонки. Так, ризики впливу агресивного середовища на неї незрівнянно менші, ніж на внутрішню димовивідну трубу, і все ж нехтувати стійкістю зовнішньої оболонки до корозії не можна. Тому для зовнішнього кожуха виробники димоходів зобов’язані вибирати нержавіючі сталі або «чорну» сталь із захисним шаром цинку і іншими способами захисту від корозії. Наприклад, порошковим фарбуванням поверх оцинкованого листа.

Варто відзначити, що міцний димар не тільки безпечний, але і не порушує естетику будівель. Це важливо як для господарів приватного котеджу або дачного будинку, так і для престижу компаній, що вмонтовують опалювальні системи. Практично кожен з нас хоча б раз відзначав для себе дисонанс між гарним будинком і покосившимся, з іржавими потьоками димоходом.

ПРАВИЛЬНИЙ РОЗРАХУНОК

В основі ефективної і стабільної роботи опалювального котла лежить правильний розрахунок поперечного перерізу димоходу, який залежить від ряду факторів: висоти димаря, протяжності горизонтальної ділянки, кількості поворотів, а також типу котельного обладнання та багатьох інших параметрів. Правильно розрахований діаметр димохідної системи забезпечить оптимальну тягу димових газів при різних режимах роботи котла і безперебійну роботу всієї системи опалення.

На завершення хочеться закликати майбутніх і справжніх володарів сталевих димарів звернути увагу на існуючі ризики при експлуатації димоходів і способи їх запобігання. І ще раз нагадати про важливість серйозного підходу до вибору не тільки котла, а й димоходу до нього.

Сучасні димохідні системи повинні успішно протистояти впливу високих температур і агресивного кислотного середовища.
Сталь AISI 316 є аустенітною. Крім заліза, в її складі спостерігаються нікель, хром і молібден.


Молібден використовується для легування сталей як компонент жароміцних і корозійностійких сплавів Молібден – один з небагатьох легуючих елементів, здатних одночасно підвищити міцність, в’язкість властивості сталі і корозійну стійкість при висох температурах.  Завдяки цим добавкам вона відрізняється підвищеною кислотостійкістю і термостійкість аж до + 750 градусів Цельсія. Нікель в ній міститься в 1,5 разів більших кількостях в порівнянні з AISI 304.

Незалежно від завдань і ситуацій компанія “ТОПКА” щодня направляє свої зусилля на персональну увагу до кожного партнера та клієнта. Ми переконані, що довгостроковий розвиток і успіх – це плоди спільної і професійної співпраці, заснованого на взаємній довірі.